Projektet vil teste og demonstrere CCU(S)-værdikæden af grønne brændsler i den maritime sektor.

Projektet vil dels ombygge Port of Aalborgs dieseldrevne arbejdsbåd ”Balder” til en metanoldrevet arbejdsbåd og reducere dens CO2e udledning med 95 % og dels demonstrere den fulde værdikæde fra CO2-fangst til produktion af grøn metanol til anvendelse i maritime applikationer. Projektet bygger derved ovenpå viden fra tidligere demonstrationsprojekter i CO2Vision (CC Portland, CCU-Hub Aalborg og Gate2GreenFuels).

Udfordring

Den maritime sektor står i dag for omkring tre procent af den globale CO2-udledning, og udledningen forventes at blive fordoblet eller tredoblet frem mod 2050, hvis ikke der gøres noget for at begrænse den.

Denne problematik prøver den Internationale Maritime Organisation (IMO) at håndtere gennem nye retningslinjer fra juli 2023. Heri står blandt andet, at de har opjusteret deres ambitioner fra 50% til 100% reduktion af GHG i 2050, med en forventet reduktion på 20-40% CO2 i 2030.

For at gøre dette nævnes at mellem 5 og 10% af energiproduktionen skal komme fra bæredygtige brændstoffer og bæredygtig teknologi allerede i 2030. Vi har altså i Danmark, som førende skibsnation, en stor udfordring der skal løses.

Løsning

G2GF – Maritime (projektet) vil teste og demonstrere hvorvidt grønne teknologier og brændsler kan integreres og implementeres i havnedriften i dag.

Dette gøres ved at Port of Aalborgs slæbebåd Balder ombygges fra at være dieseldrevet til at være drevet af grøn metanol. Projektet inkluderer en fuld ombygning, dvs. at skibet skal have nyt design i forhold til teknik, stabilitet, brand og sikkerhed.

I projektet undersøges ligeledes de mulige løsninger for en håndtering af infrastrukturen til den maritime sektor. Der vil på denne måde blive skabt et fundament af ny viden, som kan skaleres nationalt og internationalt.

 

Effekter

Med projektet vil det være muligt at reducere udledningen fra slæbebåden Balder med 95%.

Desuden vil man opnå følgende effekter:

– Eksponering af Nordjylland i forhold til produktion og brug af grøn metanol.

– Tilegnet viden der kan inspirere og skabe awareness hos industrien, politikere såvel som borgere.

– Skabe grundlag for udbygning af infrastruktur, der gør det muligt for maritime brugere at tanke grøn methanol.

– Projektet skaber et solidt vidensgrundlag af teknologier, herunder blandt andet brændselscelleteknologien.

 

Partnere

Hydrogen Valley

Bunker One

White Cell Systems

Aalborg Universitet

Teknologisk Institut

Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI)

Port of Aalborg

 

Spørgsmål til projektet?

Kontakt projektleder fra Green Hub Denmark Alex Søgaard Moreno.